ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
FOTOART  - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ INDEX

HOME GALLERY ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΡΘΡΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΕΧΝΕΣ INTERNET ΑΓΟΡΑ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ BACK

φωτογραφία pinhole

ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΓΙΑ ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΜΕ ΠΑΝΟΡΑΜΙΚΗ PINHOLE 15 X 40. Η ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΤΗ ΜΕΘΟΔΟ ΤΗΣ ΚΥΑΝΟΤΥΠΙΑΣ
 
Γενικά περί pinhole       
         Δεν θυμάμαι τι ήταν αυτό που με έκανε να ασχοληθώ με την φωτογραφία pinhole. Ίσως να είναι ναι αυτό που με έκανε πριν
πολλά χρόνια να ασχοληθώ και με την ασπρόμαυρη φωτογραφία, η δυνατότητα να περνάει ολόκληρη η διαδικασία από τα δικά μου
χέρια. Πόσο μάλλον με την pinhole που εκτός από όλα τα άλλα μπορείς να φτιάξεις και την φωτογραφική μηχανή με τα ίδια σου
τα χέρια.
Η φωτογραφία pinhole είναι η φωτογραφία χωρίς φωτογραφικό φακό . Την θέση του φακού παίρνει μια μικρή τρύπα και χάρη στην
ευθύγραμμη μετάδοση του φωτός ,παίρνουμε στην πλάτη της φωτογραφικής μηχανής ένα αντεστραμμένο είδωλο .Αυτή η φωτογραφική μηχανή ,δεν χρειάζεται να είναι τίποτε περισσότερο από ένα σκοτεινό κουτί ,που να μπορεί να ανοίγει για να μπορούμε
να τοποθετούμε μέσα του το φωτοευαίσθητο υλικό.Οι φωτογραφίες με την pinhole είναι διαφορετικές από τις φωτογραφίες με φακό. Έχουν λιγότερη οξύτητα, έχουν περισσότερα χρωματικά σφάλματα και δεν σηκώνουν μεγάλη μεγέθυνση. Από την άλλη, οι φωτογραφίες pinhole έχουν σχεδόν άπειρο βάθος πεδίου ,σε οποιαδήποτε εστιακή απόσταση και καθόλου παραμόρφωση όσο ευρυγώνιες και να είναι.Όμως όσο πιο ευρυγώνιες είναι τόσο πιο πολύ βινιετάρουν και σκοτεινιάζουν σταδιακά προς τις άκρες του κάδρου.
Η ιστορική διαδρομή της pinhole είναι ίδια με της camera opscura και της φωτογραφίας.H προσθήκη φακού στην camera opscura οδήγησε στην φωτογραφία όπως είναι διαδεδομένη σήμερα ,η pinhole παρέμεινε ένα σκοτεινό κουτί με μια τρύπα καρφίτσας να σχηματίζει το είδωλο.
Από τους πρώτους που φαίνεται ότι έκανε φωτογραφία pinhole είναι ο sir David Brewster ,ο εφευρέτης της στερεοσκοπικής φωτογραφίαςαυτός μάλιστα βάπτισε αυτό τον τρόπο φωτογραφίας με τον όρο pin-hole ή pinhole -που σημαίνει τρύπα καρφίτσας-που χαρακτηρίζει και τις φωτογραφίες και την φωτογραφική μηχανή .Πολλά ονόματα έχουν προταθεί κατά καιρούς για αυτό το είδος φωτογραφίας, φυσική φωτογραφική μηχανή, στενοπή ,stenopaic, lochkamera ,αλλά οι όροι pinhole camera και pinhole photography είναι πια οι επικρατέστεροι.
Πολύ δημοφιλής έγινε η pinhole κατά αρχάς, χάρη στους πικτορεαλιστές καλλιτέχνες ,που βρήκαν στο αισθητικό αποτέλεσμα της pinhole ένα ατμοσφαιρικό εργαλείο. Στα τέλη του 19ου αιώνα υπήρχαν ήδη στο εμπόριο μηχανές pinhole που έκαναν μεγάλες πωλήσεις , έχοντας την θέση που έχουν στην σημερινή αγορά οι φωτογραφικές μηχανές μιας χρήσης .Πολλοί καλλιτέχνες από χώρους διαφορετικούς της φωτογραφίας χρησιμοποιούν σαν εκφραστικό εργαλείο την pinhole .Μετά τις πρώτες δυο δεκαετίες του 20ου αιώνα, με την πληθώρα νέων μοντέλων φωτογραφικών μηχανών που κατασκευάζονται ,και την εμφάνιση της ευκολίας του 135 από την Leica, η pinhole πέφτει σε δυσμένεια ,και μένει να διδάσκετε από λίγους δασκάλους φωτογραφίας, παθιασμένους με την μέθοδο. Έτσι την δεκαετία του 1930 πολύ δύσκολα μπορούσες να μάθεις πολλά πράγματα για την pinhole. Αναθέρμανση του ενδιαφέροντος για αυτή την τεχνική έχουμε την δεκαετία του 1960 όταν διάφοροι πρωτοπόροι καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλο αρχίζουν να πειραματίζονται και να χρησιμοποιούν pinhole μεθόδους. Το ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον οδηγεί σε συνέδρια Pinhole,στο γράψιμο βιβλίων για την τεχνική και την ιστορική της διαδρομή,σε κέντρα έρευνας και σε ένα περιοδικό αφιερωμένο στην pinhole (Pinhole Journal).Τώρα πια τα ξέρουμε όλα για την pinhole ,ότι χρησιμοποιείται στην επιστημονική μικροκυματική καταγραφή από τα μικροσκόπια μέχρι το διάστημα, γιατί με την χωρίς φακό φωτογραφία , δεν έχουμε καθόλου απορροφήσεις . Ότι έγιναν πολλές εκθέσεις και εκδηλώσεις σχετικές με αυτή την μέθοδο.Και τα διάφορα ρεκόρ, όπως αυτό του καθηγητή φωτογραφίας Wiley Sanderson που στα τριανταπέντε χρόνια που δίδασκε επίμονα Pinhole στους φοιτητές του - στο πανεπιστήμιο της Georgia από το 1953 ως 1988 - εκείνοι κατασκεύασαν γύρω στις 4500 pinhole φωτογραφικές μηχανές διαφόρων τύπων.
Μάθαμε επίσης για το τεράστιο πρόγραμμα -έκθεση του μουσείου της Φιλαδέλφειας το 1975,όπου 15000 pinhole κατασκευάστηκαν και φορτώθηκαν με φιλμ ,μετά δίνονταν στους επισκέπτες του μουσείου να κάνουν μια λήψη ,η επεξεργασία γίνονταν επί τόπου και τα αποτελέσματα εκτίθονταν για πολύ καιρό στο μουσείο.
Πολλές εμπορικές pinhole κατασκευάστηκαν πανέμορφες και λειτουργικότατες ,έχουμε και από Έλληνες τέτοια παραδείγματα.
Εκεί όμως που οργίασε η δημιουργική φαντασία είναι στην κάθε είδους ιδιοκατασκευή , έχω διαβάσει και έχω δει εκτός από τις κλασσικές pinhole σε κάθε είδους έτοιμο κουτί ,βαγόνια εμπορικήςαμαξοστοιχίας και φορτηγά αυτοκίνητα να μετατρέπονται σε pinhole
μέχρι κανονικά δωμάτια σπιτιών .Pinhole που είναι οι ίδιες έργα τέχνης ,pinhole με πολλαπλές τρύπες ,pinhole με σχισμή αντί για τρύπα, παράξενες κατασκευές κάθε είδους , στην αναζήτηση της δημιουργικότητας και του διαφορετικού .Ακόμα και pinhole με ένα
συγκεντρωτικό απλό φακό μπροστά από την τρυπούλα.(Η αυτοαναίρεση πλήρης!)
ΕΠΑΝΩ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ PINHOLE ΧΑΡΤΙΝΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ 10 X 15
Οι δικές μου pinhole και τεχνικά στοιχεία.
Τι εστιακή απόσταση? Τι μέγεθος φωτογραφίας ? Τι διάμετρο τρύπας για όσο το δυνατόν καλύτερο αποτέλεσμα? Αυτά είναι τα βασικά ερωτήματα κάθε σοβαρού "κατασκευαστή" pinhole. Εστιακή απόσταση στην pinhole ,είναι η απόσταση της τρυπούλας από την πλάτη Εστιακή απόσταση = απόσταση τρύπας -πλάτης
Με μεγαλύτερη απόσταση από την διαγώνιο του μεγέθους της πλάτης μας φτιάχνουμε μια pinhole τηλεφακό ,με ίδια περίπου απόσταση έχουμε μια normal pinhole και με μικρότερη μια ευρυγώνια, που όπως είπαμε έχει προβλήματα φωτεινότητας στις άκρες της εικόνας.Δεν παραμορφώνει όμως καθόλου ακόμα και σε υπερευρυγώνιες υπερβολές και έχει και ένα ακόμα πλεονέκτημα.
Επειδή το αντίστοιχο του διαφράγματος f-stop  στην pinhole βγαίνει από τον τύπο :
f-stop = Εστιακή απόσταση / διάμετρος τρύπας
οι ευρυγώνιες pinhole χρειάζονται μικρότερους χρόνους έκθεσης ,γιατί έχουν ανοιχτότερα αντίστοιχα διαφράγματα.
Το πρώτο πράγμα που αποφάσισα να φτιάξω για να δω το τι είναι αυτή η pinhole ήταν ένα "καπάκι σώματος pinhole" για την αγαπημένη μου Nikon FM-2.Μέτρησα λοιπόν την απόσταση πλάτη-καπάκι και την βρήκα 50mm.Είχα στα χέρια μου μια normal pinhole. Πως φτιάχνουμε όμως την τρύπα? Διαβάζοντας για μικροσκόπια ,άνοιγμα της τρύπας με λείζερ σε ορείχαλκο κτλπ. είχα τρομάξει! Αποφάσισα να την φτιάξω με έναν τρόπο που της αρμόζει τουλάχιστον ονοματολογικά ,με μια καρφίτσα! Πήρα ένα αλουμινένιο κουτάκι αναψυκτικού και αφού άδειασα το περιεχόμενο του ,το άνοιξα και το έκοψα σε τετραγωνάκια περίπου μέγεθος καρέ 135 24mm x 36mm ,βρήκα την πιο μυτερή και λεπτή καρφίτσα που υπήρχε στο σπίτι και άρχισα τις δοκιμές. Ένας έξυπνος και εύκολος τρόπος να παρακολουθεί κανείς την πρόοδο του ,είναι αφού φτιάξει διάφορες τρυπούλες να τις βάλει σε έναν μεγεθυντή στον φορέα του αρνητικού και αφού τις προβάλει σε μια μεγέθυνση συγκεκριμένη, να τις μετρήσει με ακρίβεια και να δει αν χρειάζονται κάποια διόρθωση στο να είναι στρογγυλές και να μην έχουν γρέζια ,πράγμα το οποίο διορθώνεται εύκολα με την γνωστή μας καρφίτσα και με ένα πολύ ψιλό γυαλόχαρτο. Χρήσιμος για το ακριβές μέτρημα της τρύπας μπορεί να είναι και ένας προβολέας διαφανειών . Γρήγορα σχετικά κατάφερα να έχω τρυπούλες από 0.22μμ μέχρι και 0.85μμ που ήταν οι πρώτες που πέτυχα.
Τι διάμετρο όμως πρέπει να έχει η τρύπα για κάθε δεδομένη εστιακή απόσταση? Διάφοροι επιστήμονες στην ιστορία της pinhole ,με την ίδια βασική ανησυχία ,να μην ξεπερνάει το μέγεθος της τρύπας το όριο περίθλασης για τη δεδομένη εστιακή απόσταση και τον οριακό κύκλο σύγχυσης , έχουν δημοσιεύσει πίνακες ιδανικής διαμέτρου της pinhole.Λίγο πολύ μοιάζουν μεταξύ τους ,αντιγράφω εδώ τον πίνακα του Holter (1990). Ε.Α( ΕΣΤΙΑΚΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ ) Δ/Τ( ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ ΤΡΥΠΑΣ ) f-stop( ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟ ΔΙΑΦΡΑΓΜΑ f )
Ε.Α Δ/ Τ f-stop
20 0.20 100
30 0.24 125
40 0.28 140
50 0.31 160
60 0.34 180
70 0.37 190
80 0.40 200
90 0.42 214
100 0.45 220
150 0.54 280
200 0.63 300
250 0.70 360
300 0.78 380
350 0.84 418 Ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο στην κατασκευή pinhole.
0.31mm τρύπα που λέει ο Holter για τα 50mm δεν είχα, βρήκα όμως μια κοντινή 0.30 ,την προσάρμοσα επάνω στο καπάκι σώματος
και να, είχα την πρώτη μου pinhole.Όσο και αν τράβηξα με αυτή την pinhole δεν μπορώ να πω ότι με ενθουσίασαν ιδιαίτερα τα
αποτελέσματα ,ειδικά στο ασπρόμαυρο καθόλου .Έτσι και ξεπερνούσα  σε μεγέθυνση το 13cm Χ 18cm τα αποτελέσματα ήταν μέχρι
και απογοητευτικά,μου άρεσαν όμως κάτι έγχρωμες διαφάνειες με έντονα κορεσμένα χρώματα .Σε αυτό τον τομέα των μικρών pinhole
πρέπει να αναφέρω μια pinhole wide σε σπιρτόκουτο που την φόρτωνα καρέ - καρέ 135 ασπρόμαυρο και μερικές σε μαύρα πλαστικά
κουτιά από 17μετρο ασπρόμαυρο φιλμ που τις περισσότερες τις έκανα δώρο σε φίλους .Αλλά γρήγορα κατάλαβα ότι δεν ήταν αυτές
οι pinhole που μου ταίριαζαν.
Η επόμενη απόπειρα ήταν σε 120 ,σκέφτηκα ότι μπορεί να έφταιγε το μικρό μέγεθος του φιλμ ,οπότε μια Lubitel που είχα ενθύμιο 
από έναν θείο μου έπεσε θύμα στο βωμό της pinhole. Μάλιστα ήταν και ευρυγώνια και μπορώ να πω ότι τα αποτελέσματα ήταν πολύ
όμορφα ,αλλά με ξένιζε το τετράγωνο φορμά κι όσο και αν το πάλεψα, στο τύπωμα πάντα τις κρόπαρα τις εικόνες και τις έκανα 2:3 
Πάει και η Lubitel....στο ράφι.
Με απασχολούσε έντονα να βρω ένα τρόπο να έχω τις εικόνες γρήγορα ,το Polaroid θα μπορούσε να είναι η λύση, αλλά οικονομικά
δεν συνέφερε για πειραματισμούς ,τι είχα εύκολα? ένα σκοτεινό θάλαμο σε 24ωρη λειτουργία ,αποφάσισα να φωτογραφίζω 
σε φωτογραφικό χαρτί .Ξεκίνησα με pinhole 10x15 που τις έφτιαχνα πολύ εύκολα ,γρήγορα και φτηνά με τα κουτιά από τα
ασπρόμαυρα χαρτιά , με μαύρη θερμοκόλλα σιλικόνης και ένα μαύρο σπρέυ ματ. Πρέπει να έφτιαξα πάνω από 150 τέτοιες ,τις
φόρτωνα στην ευκολία του σκοτεινού θαλάμου τις έβαζα στην φωτογραφική τσάντα 5-6 μαζί και έβγαινα για φωτογράφηση .Είχα βρει 
την pinhole που μου ταίριαζε. Κατέληξα σε ένα σύστημα από χάρτινες pinhole πουφωτογράφιζα είτε σε χαρτί 10χ15, είτε σε 
λιθογραφικό φιλμ , είτε σε ένα σασί 10χ12,5 που προσάρμοσα ,είτε με πλάτη Polaroid σε ασπρόμαυρο χαρτί και αρνητικό
ταυτόχρονα (665) και είχα και ότι  pinhole ήθελα, είτε ευρυγώνια ,είτε τηλεφακό με αλλαγή του μπροστινού μέρους. 
Είχα έτσι πάνω από 12  φωτογραφικούς συνδυασμούς! Έφτιαξα  και πιο μεγάλες 20χ25 24χ30 30χ40 αλλά με την ευκολία του 10χ15
είχα βρει αυτό που μου ταίριαζε.Η μόνη pinhole που έφτιαξα μετά από αυτές και με ενθουσίασε το ίδιο ,ήταν μια πανοραμική 15 χ 40 
που την φόρτωνα ασπρόμαυρο χαρτί κόβοντας το 30χ40 στην μέση και μετά τύπωνα σε διάφορες ιστορικές τεχνικές ,συνήθως
κυανοτυπία! Η πανοραμική είναι μια πολύ ωραία  pinhole ,η συγκεκριμένη είναι και πανοραμική και ευρυγώνια ,χάνεις το ένα 
χαρακτηριστικό της pinhole την έλλειψη παραμόρφωσης αλλά κερδίζεις σε ένα άλλο , δεν έχει το πρόβλημα με το χάσιμο της 
φωτεινότητας στα άκρα! Τον τελευταίο καιρό δεν φωτογραφίζω με pinhole αλλά νιώθω τον ίδιο αρχικό ενθουσιασμό όποτε διδάσκω
αυτή την τεχνική στους μαθητές μου ,όταν  τους βοηθάω να φτιάξουν τις δικές τους pinhole ,αδημονούμε περιμένοντας αυτό που  
μας επιφυλάσσει  αυτό το μαύρο κουτί!


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ PINHOLE  " αυτοπορτραίτο" 
© 2003 Γιάννης Κουμής
Σύστημα χάρτινων pinhole 10 x 15
Πανοραμική pinhole 15 x 40
ΕΠΑΝΩ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ PINHOLE
ΔΙΑΦΟΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ ΤΟΥΣ

Η τρύπα
Το πρώτο πρόβλημα είναι η σωστή κατασκευή του ανοίγματος της pinhole.Αν και στην αρχή φαίνετε πολύ δύσκολο , αν το κάνεις πολλές φορές γίνετε εύκολο .Ξεκινάμε με ένα κομμάτι αλουμίνιο που το έχουμε κόψει από ένα κουτάκι αναψυκτικού. Πάνω σε μια μαλακή επιφάνεια - ένα περιοδικό κάνει μια χαρά δουλειά - ακουμπάμε το αλουμίνιο. Παίρνουμε την καρφίτσα και προσπαθούμε να ανοίξουμε μια τρύπα με μικρή πίεση επάνω στην επιφάνεια του αλουμινίου. Οι καρφίτσες που έχουμε στα σπίτια μας έχουν πάχος συνήθως από 0,65 mm μέχρι 1 mm , αν διαπεράσουμε το αλουμίνιο η pinhole θα είναι μεγάλη και άχρηστη.
Το μυστικό εδώ είναι να δουλεύουμε με την μύτη της καρφίτσας και από τις δύο μεριές του αλουμινίου ,για να καταφέρουμε να έχουμε pinhole μικρότερης διαμέτρου από το πάχος της καρφίτσας μας.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να φτιάξουμε αρκετές μέχρι να περάσουμε στο επόμενο στάδιο ,να τις μετρήσουμε και να τις φτιάξουμε όσο το δυνατόν περισσότερο ομαλές και στρογγυλές.
Μετά πηγαίνουμε στον μεγεθυντή μας ,αν έχει κλίμακα μεγέθυνσης τον ανεβάζουμε στο 10χ.Αν δεν έχει , τότε μεγεθύνουμε ένα αρνητικό 24 χ 36 ώστε η προβολή στη βάση του μεγεθυντή να είναι 24cm χ 36cm. Αντικαθιστούμε το αρνητικό με το κομματάκι το αλουμίνιο με την τρύπα και μετράμε την προβολή της Όσο είναι η προβολή το διαιρούμε με το 10 και έτσι βρίσκουμε την διάμετρο της pinhole.Με τον ίδιο τρόπο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα προβολέα διαφανειών Σε αυτό το στάδιο φροντίζουμε η pinhole να είναι χωρίς ενοχλητικά εξογκώματα , με ένα ψιλό γυαλόχαρτο κάνουμε το φινίρισμα και από τις δύο πλευρές και αν χρειαστεί ξανανοίγουμε το άνοιγμα με την μύτη της καρφίτσας .Σημειώνουμε τη διάμετρο επάνω στο αλουμινάκι και έτσι αργότερα ανάλογα με τις pinhole κάμερες που θέλουμε να κατασκευάσουμε , βρίσκουμε και το αλουμινάκι με την ανάλογη τρυπίτσα. Φωτομέτρηση
Τα αντίστοιχα διαφράγματα(f) στις pinhole είναι κάτι ωραία νούμερα πού δεν τα έχουμε δει ποτέ στους φωτογραφικούς μας φακούς . Πρέπει να είμαστε έτοιμοι για κάποιους απλούς υπολογισμούς ,που όμως μπορεί να μας μπερδέψουν. Τα φωτοευαίσθητα υλικά που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε είναι πολλά και ποικίλουν σε ευαισθησία .Α/μ φωτογραφικό χαρτί, λιθογραφικό φιλμ γραφικών τεχνών και κανονικά φιλμ είναι μερικά. Στα κανονικά φιλμ έχουμε την ευαισθησία ,το μόνο που πρέπει να υπολογίσουμε είναι τα πόσα (f) stop διαφορά έχουμε από το f της pinhole μέχρι το κανονικό f που θα μας δείχνει κάποιο φωτόμετρο.
Επειδή οι χρόνοι έκθεσης της pinhole είναι πολύ μεγάλοι για τα όρια σωστής έκθεσης των φωτογραφικών υλικών έχουμε σφάλμα
αμοιβαιότητας που πρέπει να το διορθώσουμε.(Επειδή το σφάλμα αμοιβαιότητας για τους χρόνους έκθεσης της pinhole είναι μεγάλο ,
διπλασιασμός ή τετραπλασιασμός της έκθεσης είναι συνηθισμένες διορθώσεις.)Το λιθογραφικό φιλμ είναι γύρω στα 12-25 ASA και το φωτογραφικόχαρτί (πλαστικό πολυκοντράστ) πάντα ξεκίναγα να το υπολογίζω από τα 3 ASA.Όταν φωτογραφίζουμε με φωτογραφικό χαρτί μπορούμε με τα φίλτρα που ελέγχουμε το κοντράστ στο τύπωμα,να κάνουμε το ίδιο και στη λήψη ,υπολογίστε όμως 1 ½ stop αύξηση της έκθεσης (φαίνετε μικρή ή διαφορά, αν όμως έχουμε ένα χρόνο έκθεσης π.χ 15 λεπτά ,με το 1,5 stop και με το σφάλμα αμοιβαιότητας θα φτάσουμε την 1,5 ώρα) Με ποιό τρόπο πέρνουμε την τελική φωτογραφία
Όταν χρησιμοποιώ κανονικά φιλμ ,ασπρόμαυρα ή έγχρωμα ο καλύτερος τρόπος για τις φωτογραφίες pinhole είναι το παραδοσιακό
τύπωμα στο χέρι. Εξασφαλίζουμε τον μεγαλύτερο δυνατό έλεγχο και την καλύτερη ποιότητα. Όταν φωτογραφίζουμε σε χάρτινο αρνητικό έχουμε πολλούς τρόπους να πάρουμε την τελική εικόνα.
Πρώτα με μια εξ'επαφής εκτύπωση (κοντάκτ).Έχουμε μια άμεση αντίληψη της φωτογραφίας ,αλλά περιορισμό στο μέγεθος και προβλήματα ποιότητας. Το μέγεθος είναι ίδιο με αυτό του αρχικού μας χάρτινου αρνητικού και η χάρτινη βάση μας αυξάνει τους χρόνους έκθεσης και μας μειώνει την τελική ποιότητα.
Μπορούμε το χάρτινο αρνητικό να το φωτογραφίσουμε (αντιγράψουμε) με θετικό φιλμ, έτσι θα έχουμε ένα αρνητικό που μπορούμε πάλι να το τυπώσουμε ανάλογα με το τι αποτέλεσμα και μέγεθος θέλουμε.Ένας πολύ καλός τρόπος και με πολλές δυνατότητες είναι το σκανάρισμα του χάρτινου αρνητικού .Με αυτό το ψηφιακό πια αρχείο μπορούμε να κάνουμε τα πάντα. Να φτιάξουμε μεγάλα αρνητικά για εξ'επαφής εκτυπώσεις και για τεχνικές του 19ου αιώνα ή να τυπώσουμε κατευθείαν σε ότι μέγεθος θέλουμε σε όποιο υλικό θέλουμε τη τελική φωτογραφία .
© 2003 ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΣΙΘΙΑΝΑΚΗΣ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ PINHOLE ΕΧΕΙ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΙΔΩΛΟ

ΕΠΑΝΩ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

 

FOTOART - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ © 2001-2005 FOTOART ALL RIGHTS RESERVED