ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΘΡΑ - ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
FOTOART  - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ INDEX

HOME GALLERY ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΑΡΘΡΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΕΧΝΕΣ INTERNET ΑΓΟΡΑ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ BACK

Halsman Phillipe (1906-1979)

"Ενα αληθινό πορτραίτο θα πρέπει σήμερα αλλά και 100 χρόνια απο τώρα
να αποτελεί παρακαταθήκη για το πώς αυτός ο άνθρωπος έμοιαζε,και τι έιδους άνθρωπος ήταν. Φιλίπε  Χάλσμαν (1972)"

Γεννήθηκε στην Ρίγα της Λεττονίας, από τα δεκαπέντε του χρόνια και αφού ανακάλυψε μια ημί-παρατημένηφωτ.μηχανή του οδοντίατρου πατέρα του ,ξεκίνησε το ταξίδι στην μαγεία της φωτογραφικής τέχνης. Αφού τελείωσε το λύκειο με άριστα, συνέχισε τις σπουδές του στο university of Dresn στην Γερμανία.Πέρνοντας πτυχείο ηλεκτρολόγου μηχανικού,αποφασίζει να εγκατασταθεί στο Παρίσι (1930) , όπου 2 χρόνια αργότερα είχε το δικό του στουντιο και δουλειές του δημοσιεύονταν στα περιοδικά Vogue ,Vu , Voila .
Το 1936 σχεδίασε μία δυοπτική 9Χ12 εκ. φωτ.μηχανή τις οποίας ο κατασκευαστής ήταν εγγονός του ALPHONSE GIROYX ο οποίος είχε κατασκευάσει την πρώτη κάμερα του LOYIS-JAQUES-MANDE DAQUERRE (ένας από τους εφευρέτες της φωτογραφίας)
Το 1940 οι δυνάμεις του Αδόλφου Χίτλερ εισέβαλλαν στο Παρίσι .Ο κ.Χάλσμαν βρέθηκε σε δύσκολη θέση λόγω της καταγωγής του και η βίζα του δεν ήταν αποδεκτή.Με την βοήθεια του ALBERT EINSTEIN ύστερα απο μήνες προσπάθειας πήρε μία επείγουσα visa, την βαλίτσα του , μια κάμερα στον λαιμό και ταξίδεψε για την Αμερική .Η οικογένεια του ειχε είδη μεταναστέυσει στην Νέα Υόρκη.
Ο κ Χάλσμαν εδραιώθηκε πολύ εύκολα στην φωτογραφική κοινότητα ,το'41 γνωρίζεται με τον σουρεαλιστή SALVADOR DALI , το '42 κάνει το πρώτο του εξώφυλλο στο life magazine(μέχρι την άρση της εβδομαδιαίας έκδοσης το '72 έκανε πάνω από 100
εξώφυλλα).
Το '45 ,εκλέγεται πρόεδρος της Αμερικανικής κοινότητας - φωτογράφων περιοδικών, είδη η καριέρα του είχε ακμάσει . Ο κ Χάλσμαν είχε την μοναδική αφοπλιστική ικανότητα να εκθέτει την προσωπικότητα του υποκειμένου (φωτογραφιζόμενου), χωρίς προσποίηση.
Το 1947 σχεδιάζει μια βελτιωμένη έκδοση της δυοπτικής ρεφλέξ σε φορμάτ 4χ5 ίντσες με αποτέλεσμα να παραχθούν τρία πρωτότυπα , γνωστά ως Halsman-Fairchild.Μετά από αρκετές προσπάθειες το 1948 παίρνει την Αμερικανική υπηκοότητα .
Το 1958 επιλέχθηκε ως ένας από τούς δέκα καλύτερους φωτογράφους του κόσμου σε στατιστική έρευνα που διενέργησε το popular photography , 4 χρόνια αργότερα μπήκε σ'ενα γκρουπ elite φωτογράφων (Irving Penn,Richard Avedon,Alfred Eisenstaedt).
Το1963 τιμάται με το new house citation από την πανεπιστημιακή σχολή δημοσιογραφίας των Συρακουσών , για την προσφορά τού στην φωτοδημοσιογραφία.
Δώδεκα χρόνια αργότερα (1975) και λίγο πριν το θάνατο του ,βραβεύεται για τον αγώνα ζωής στην φωτογραφία με το American society of magazines photographers award
O κ Χάλσμαν πέθανε το καλοκαίρι του 1979 (25 Ιούνη) στη Νέα Υόρκη. Μερικά γνωστά πορτραίτα του είναι Α.ΕINSTEIN , M. MONROE, A.HITCKOCK, R. KENNEDY, R.NIXON, S.DALI A HEPBURN , P.PICASSO,W.ALLEN, J.COCTEAU,P.SELLERS, G.OKEEFE, M.BRANDON, B.BARDOT, W.CHURCHILL, B.CLARK.

Αξιοσημείωτη φωτ. συνεργασία είχε με τον ποιητή, συγγραφέα ,κινηματογραφιστή JEAN COCTEAU ,φώτο.περιέχονται στο halsman a retrospective (εκδόθηκε μετά θάνατο).
Αρκετά πρωτότυπη και διάσημη δουλειά του ήταν το "jump book"στις αρχές του '50.
Ο κ Χαλσμάν "επέβαλε" στους φωτογραφιζόμενους να πηδούν στον αέρα, με μοναδική ευκολία παρόλο που ήταν διάσημοι, όλοι συμφωνούσαν με τις ιδέες τού. Μετά από λίγο διάστημα η "ιπτάμενη" τάση του αυτή έγινε ευρέως γνωστή ως jumpology . Ήταν μελετητής της ανθρώπινης φόρμας του προσώπου. Πίστευε, πώς πρέπει να προβοκάρεις το υποκέιμενο ,να το ωθείς να βγάλει ,τον αθέατο , υποσυνείδητο εαυτό του.

ΕΠΑΝΩ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

Σουρεαλισμός - Φωτογραφία( μια φιλία 30 ετών)
"Όταν ήμουν τριών ήθελα να γίνω μάγειρας ,στα έξι μου χρόνια Ναπολέων
έκτοτε οι φιλοδοξίες μου δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να μεγαλώνουν."
Σαλβαντόρ Νταλί.

Ο Νταλί (1904-1989) υπήρξε μία από τής μεγαλύτερες καλλιτεχνικές μορφές μέσα στην
ιστορία της τέχνης εκκεντρικός, εγωκεντρικός, πολυτάλαντος, ιδυοφυής, τρελός,
ενδιαφερόταν από τα νεαρά του χρόνια για την φωτογραφία και είχε συνεργαστεί με πληθώρα φωτογράφων όπως MAN RAY MARC LACROIX (ο Νταλί είχε δουλέψει μαζί του σε μία σειρά οπτικών πειραμάτων),ERIC SCHAAL , CECIL BEATON , DON
QUIXOTE περισσότερο όμως με τον Φιλλίπε Χάλσμαν με τον οποίο κράτησαν μία συνεργασία-φιλία διάρκειας 30 χρόνων .
Την περίοδο 1936-1939 η Ευρώπη κατακλυζόταν από σειρά πολιτικών γεγονότων (Ισπανικός εμφύλιος , επερχόμενος β΄παγκόσμιος πόλεμος) .Ο Νταλί πληροφορήθηκε και τον θάνατο του πάλαι ποτέ φίλου του FREDERICO GARCIA LORCA, αποφάσισε και αυτό-
εξορίστηκε μαζί με την Γκαλά στην Αμερική ,όπου και γνώρισε (στο HOLLYWOOD) τον κ Χάλσμαν .Ο Νταλί είχε επηρεαστεί από τις ρίψεις των ατομικών βομβών (1945) και άρχισε να ασχολείται με την πυρηνική φυσική, το άτομο έγινε εμμονή του.
Από κοινού Νταλί -Χαλσμαν αποφάσισαν να κάνουν ένα ενδιαφέρον σουρεαλιστικό εγχείρημα ,μια φωτογραφία βασισμένη στον πίνακα LEDA ATOMICA (που "διασκευάζει"τον Ελληνικό μύθο τής Λήδας και του Δία ) πού να παρουσιάζει τον Νταλί να ζωγραφίζει
καθώς ίπταται μαζί με 3 γάτες 1 καρέκλα και νερό . Χρειάστηκαν περίπου 26 λήψεις 4 βοηθοί, η κα Χάλσμαν, 3 γάτες και αρκετές ώρες στο στούντιο. Η αρχική ιδέα του Νταλί να παραγεμίσουν μία πάπια με δυναμίτη και να την πυροδοτήσουν, φάνηκε στον
κ.Χάλσμαν ακραία καθώς και παράνομη έτσι και απορρίφθηκε. Δεν σταμάτησαν έως ότου και οι δύο να μείνουν ευχαριστημένοι, η επιμονή αυτή τους δικαίωσε ,το αποτέλεσμα ήταν αριστοτεχνικό είχαν δημιουργήσει μια διαχρονικά σουρεαλιστική φωτογραφία
με τ'όνομα Dali's Atomicus



Πέρα από τις διάφορες συνεργασίες που είχαν για αφίσες εκθέσεων, περιοδικά σουρεαλιστικές εκδόσεις ,ή πιο ολοκληρωμένη ,
ήταν η δημιουργία μιας σειράς φωτογραφιών που εκδόθηκαν ως λεύκωμα , μια σπουδή στο πιο χαρακτηριστικό εξωτερικό χάρισμα του Νταλί (Dali's mustache).Το θέμα ήταν το μουστάκι του και είχε μορφή φωτογραφικής συνέντευξης του Χάλσμαν στον Νταλί .
Άκρως σουρεαλιστικές εικόνες , δυναμικός και έξυπνος διάλογος μεταξύ τούς καθώς και όλο το παρασκήνιο (back pages) των φωτογραφήσεων είναι αρκετά ενδιαφέρον. Το αποτέλεσμα σε κάνει νά αναρωτιέσαι αν είναι αυτοί "τρελοί" ή είσαι εσύ πού
αγόρασες το βιβλίο τούς! "Του Νταλί του αρέσει να τον φωτογραφίζω, διότι δεν τον ενδιαφέρουν οι φωτογραφίες πού απλά αναπαράγουν (αναπαριστούν) την πραγματικότητα.
Ακόμα και στις φωτογραφίες ,του αρέσει να είναι "εκτός" πραγματικότητας!
Αυτό είναι σουρεαλιστικό!" Φιλίπε Χάλσμαν
Ο Νταλί πέθανε δέκα χρόνια αργότερα από τον κ Χάλσμαν με φανερά προβλήματα υγείας και επικοινωνίας ,με την ιδέα της αθανασίας σφηνωμένη στο μυαλό του.


BΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΧΑΛΣΜΑΝ


The Frenchman (1949)
Picolli , a fairy tale (1953)
Dali's mustache (1954)
hilippe Halsman's jump book (1959)
Philippe Halsman on the creation of photographic ideas (1961)
Sight and insight (1972)
Halsman portraits (1982)
Halsman at work with Yvonne Halsman (1989)
Halsman a retrospective (1998)

FOTOART 2003 © ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ

FOTOART - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ © 2001-2007 FOTOART ALL RIGHTS RESERVED